امروز  1402/09/13
  جستجو در گوگل :  google search icon     
کاربر حاضر: میهمان

 path انجمن گفتمان ديني / حجاب / فلسفه حجاب
     توسط: [ ehsani ]
path موضوع بحث: فلسفه حجاب تعداد پاسخ: 1   -    تعداد بازدید: 1124
path پرسش نخست:

عنايت نموده راجع به اهمیت و فلسفه «حجاب»، توضيح دهيد.

داود داود
کاربر: ehsani
داود احساني
عضویت: 1392/10/15
 » تاریخ ارسال :27-10-1392 ( 3607 روز 15 ساعت 16 دقیقه 1 ثانیه ) پست 1

درباره اهمیت و فلسفه «حجاب»، اشاره به چند نکته بسیار حائز اهمیت است 
 1. کاهش خطا و خطر مصونیت زن در برابر طمع ورزى هوس بازان از ثمرات آشکار رعایت حجاب است. 
 2. حفظ احترام اگر چه رعایت حجاب، از یک سو به مردان کمک مى&rlmکند که به طور ناخواسته، و خارج از چارچوب&rlmها، عواطف و احساسات خود را هزینه نکنند. اما بیش از آن به خانم&rlmها کمک مى&rlmکند که به طور ناخواسته و خارج از چارچوب&rlmها، وسیله لذت انگارى قرار نگیرند و شخصیت و احترام آنان خدشه دار نگردد. 
 3. نشاط و رغبت احکام الهى بیش از آنکه به محدودیت لذت&rlmها بیانجامد به ماندگارى لذت&rlmها و پایدارى نشاط و خوشى&rlmها مى&rlmانجامد از این رو اگر چه حجاب از یک سو براى خانم&rlmها محدودیت است و موجب خستگى و زحمت مى&rlmباشد اما از سوى دیگر اوج احساسات را سالم نگه مى&rlmدارد و عاطفه&rlmها و محبت&rlmها را در کانون گرم خانواده متمرکز مى&rlmسازد و زن و مرد را از بى تفاوتى نسبت به همدیگر در نظام خانواده نجات مى&rlmدهد و این بحرانى است که هم اکنون دامنگیر جوامع غربى شده است، به طورى که در هنگامه برپایى کانون خانواده که بر اساس عشق و محبت باید تحکیم شود و مهم&rlmترین ابزار آن میل جنسى نسبت به یکدیگر است این میل رو به افول گذاشته و بنیان خانواده&rlmها را متزلزل ساخته است، بلکه عشق و عاطفه آن دو، در سال&rlmهاى قبل از ازدواج و بعد از ازدواج در میان افراد متعدد پخش شده است و تمرکز خود را از دست داده است. 
از این رو «حجاب و پوشش زن»، داراى مشخصه&rlmها و ویژگى&rlmهایى است که بعضى از آنها اشاره مى&rlmشود 
1. حدود و میزان پوشش هر اندازه بدن زن پوشیده&rlmتر باشد، نقش نیرومندترى در دورسازى دیدگان نظاره گر ایفا مى&rlmکند. اگر نگاه&rlmهاى آلوده را «تیرهاى زهرآلود شیطان» همچنانکه در روایات آمده است قال النبى&rlmصلى الله علیه وآله النَّظر سهمٌ مسمومٌ من سهام ابلیس فمن ترکها خوفاً من اللَّه اعطاه اللَّه ایماناً یجد حلاوته فى قلبه.(3) بدانیم پوشش زن همانند قوسى است که تیرها را کمانه مى&rlmکند و از اصابت آنها به هدف باز مى&rlmدارد. هر اندازه حجاب کمتر رعایت شود، تیرهاى شیطانى بیشتر متوجه او مى&rlmگردد و از آن آسیب مى&rlmبیند. با توجه به این امر، چادر حجاب برتر است زیرا با وجود شرایط دیگر، بیشترین پوشش و مطمئن&rlmترین مصونیت ر ا به همراه دارد. 
2. کیفیت پوشش پوشندگى لباس و کیفیت دوخت، بخش مهمى از حجاب را تشکیل مى&rlmدهد. لباس&rlmهاى نازک و تنگ و بدن نما، آماج پیکان مسموم شیطان و موجب خیره شدن چشم&rlmهاى هرزه و آلوده است در مقابل لباس&rlmهاى مناسب و کاملًا پوشیده، مانع این نگاه&rlmهاى هوس&rlmآلود است. 
 3. رنگ&rlmها برخى از رنگ&rlmها دیدگان را خیره مى&rlmسازد و باعث جلب توجه مى&rlmشود. و علماى دین هر چند نسبت به اصل رنگ لباس&rlmها، تأکید چندانى ندارند ولى بر این مسأله پاى مى&rlmفشارند که لباس نباید موجب جلب توجه شود و عواقب سوئى داشته باشد. از این رو در طول تاریخ، زنان مسلمان به میل خود، لباس مشکى را براى حجاب برگزیدند و بدین وسیله احساس امنیت و مصونیت بیشترى مى&rlmکر دند. این سنت حسنه، مورد نظر و پذیرش پیامبر (ص) و امامان (ع) نیز قرار گرفت. گفتنى است که عبا و چادر مشکى جزء لباس&rlmهاى مکروه به شمار نمى&rlmرود و از آن مستثنا شده است. 
 4. شیوه گفت&rlmوگو و حرکت حفظ وقار و متانت، همان نقشى را دارد که پوشش زن ایفا مى&rlmکند و عدم رعایت آن، عواقب شومى در پى دارد. قرآن مجید یکى از صفات خوب زنان مؤمن را- که در رفتار دختران شعیب جلوه&rlmگر است- حیا و وقار مى&rlmداند.(4) 
باید دانست که پیدایش فحشا و فرزندان نامشروع، افزایش طلاق و از هم گسیختگى زندگى زناشویى و نا آرامى درونى و هیجان جنسى مستمر برخاسته از برهنگى و عشوه گرى زنان، همه آثار شوم بى&rlmحجابى و بى&rlmبندوبارى است و این حجاب است که مى&rlmتواند به خوبى مصونیت&rlmبخش باشد. 
برخى به نادرستى ادّعا مى&rlmکنند حجاب به معناى مقابله با برهنگى را قبول داریم ولى در هیج جاى قرآن از پوشش مو سخن به میان نیامده است در پاسخ گفتنى است که زنان حتّى قبل از نزول آیه حجاب موهاى خود را مى&rlmپوشاندند و مشکل تنها آشکار بودن گردن، گوش، زیر گلو و گردن آنان بود. 
همان طور که مفسران بزرگ (مانند شیخ طوسى و طبرسى) فرموده&rlmاند، در گذشته دو نوع روسرى براى زنان معمول بود روسرى&rlmهاى کوچک که آنها را «خمار» یا «مقنعه» مى&rlmنامیدند و معمولًا در خانه از آن استفاده مى&rlmکردند و روسرى&rlmهاى بزرگ که مخصوص بیرون خانه به شمار مى&rlmآمد. زنان با این روسرى بزرگ- که جلباب خوانده مى&rlmشد و از «مقنعه» بزرگ&rlmتر و از «ردا» کوچک&rlmتر است و به چادر امروزین شباهت داشت- مو و تمام بدن خود را مى&rlmپوشاندند.(5) 
نزدیک ساختن جلباب «یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ» کنایه از پوشیدن سر و روى خود با آن است(6) یعنى، چنان نباشد که چادر یا رو پوش&rlmهاى بزرگ (مانتو) تنها جنبه تشریفاتى و رسمى داشته باشد و همه پیکرشان را نپوشاند و از مصادیق «کاسیات عاریات»(7) شمرده شوند قرآن فرمان مى&rlmدهد بانوان با مراقبت، جامه را بر خود گیرند و آن را رها نکنند، تا نشان دهند اهل عفاف و وقار به شمار مى&rlmآیند. از پایان آیه بر مى&rlmآید که پوشش مطلوب آن است که خود به خود دورباش ایجاد مى&rlmکند و هوس&rlmبازان را ناامید مى&rlmسازد. 
بنابراین، وظیفه پوشش اسلامى بانوان به معناى حبس و زندانى کردن و قرار دادن آنان پشت پرده و در نتیجه عدم مشارکت این گروه، در فعالیت&rlmهاى اجتماعى نیست. این وظیفه بدان معنا است که زن در معاشرت با مردان، بدنش را بپوشاند و به جلوه گرى و خودنمایى نپردازد و مشارکتش در فعالیت&rlmها، بر اصول انسانى و اسلامى استوار باشد. 
پى&rlmنوشت&rlm
 (1) احزاب (33)، آیه 59.
 (2) ر. ک مصطفوى، انسانیت از دیدگاه اسلامى، ص 129.

path پاسخ
ورود کاربران
نام کاربری
رمز عبور
کد امنیتی  
 

گواهینامه های بین المللی



پرداخت آنلاين
کتاب های برگزیده